Informationskampanjen ”Intressant vetande” tilldelades årets Publishingpris för Bästa informationsfilm – beslutsfattare och yrke. Bakom kampanjen står OFRs kommunala förbundsområden, Kommunal, AkademikerAlliansen och AFA Försäkring. Syftet med kampanjen har varit att öka kännedom om de kollektivavtalade försäkringarna.
Juryns motivering lyder: För ett intelligent och roligt paketerat budskap med lysande design och högt production value.
– Vi vill locka till både skratt och kunskap genom att lyfta den förvånansvärt stora skillnaden mellan olika slags vetande – som att 83 procent vet att man inte ska gå på A-brunnar, 71 procent vet att Gustav Vasa hade pottfrisyr, men bara 15 procent av Sveriges befolkning har koll på kollektivavtalade försäkringar – och samtidigt påminna målgruppen om deras kollektivavtalade försäkringar. För de kan hjälpa dig om du blir sjuk. Eller om du blir skadad på jobbet, säger Camilla Kinnarinen, projektledare AFA Försäkring, i ett pressmeddelande.
Publishingpriset är en årlig jurybedömd tävling för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker. Priset är fristående från branschens organisationer och finansieras fullt ut av deltagaravgifter.