Enligt AKAP-KL § 12 kan arbetsgivare och arbetstagare komma överens om att tjänstepensionsavtalet AKAP-KL ska gälla istället för KAP-KL. De centrala arbetsgivar- och arbetstagarparterna har därför gemensamt tagit fram riktlinjer till arbetsgivarna. Riktlinjer med bilagor finns bifogade till informationen. Riktlinjerna innehåller också partsgemensam information till arbetstagaren.
Med centrala parter avses på arbetsgivarsidan; Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona. Arbetstagarsidan består av; Svenska Kommunalarbetareförbundet, OFRs förbundsområden Allmän kommunal verksamhet, Hälso- och sjukvård samt Läkare jämte i förbundsområdena ingående organisationer, Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds Samverkansråd samt AkademikerAlliansen och till AkademikerAlliansen anslutna riksorganisationer.
Informationspaketet i sin helhet
Följebrev till fackliga organisationer med riktlinjer till arbetsgivarna med bilagor
Information – till fackliga organisationer
Partsgemensam information – till arbetstagaren
Bilaga 2. Exempel på tilläggsavgifter och pensionsutfall
Bilaga 3. Mall till överenskommelse om AKAP-KL istället för KAP-KL
Partsgemensam information – till arbetsgivaren
Riktlinjer för arbetsgivare samt bilaga 1 (checklista)
Bilaga 2. Exempel på tilläggsavgifter och pensionsutfall
Bilaga 3. Mall till överenskommelse om AKAP-KL istället för KAP-KL
Bilaga 4. Exempel på tidsfrister vid byte till AKAP-KL
Partsgemensam information till arbetstagarna