PowerPoint om det statliga pensionsavtalet PA 03.
PowerPoint om det statliga pensionsavtalet PA 03.
Pensionsavtalet för anställda inom staten PA 03, trädde i kraft 1 januari 2003. PA 03 ersatte då PA 91. Just nu pågår förhandlingar om ett nytt statligt pensionsavtal.
PowerPoint om det statliga pensionsavtalet PA 03
Omkring 290 000 personer är anställda inom den statliga sektorn. Den största myndigheten är Polismyndigheten med cirka 36 000 anställda, följt av Försvarsmakten med drygt 26 000 anställda. Andra stora myndigheter är Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Kriminalvården, Skatteverket och Trafikverket som alla har mer än 10 000 anställda.
Utbildning är det största verksamhetsområdet, som omkring 30% är anställda inom.
Omkring 80% är månadsavlönade och tillsvidareanställda.
Figur 1: Antal anställda per verksamhetsområde och anställnings-/löneform, staten 2023
Källa: Partsgemensam statistik från AGV, bearbetad på OFR
Över 80% av de anställda har en eftergymnasial utbildning och andelen med forskarutbildning är den högsta på arbetsmarknaden.
Figur 2. Utbildningsnivå, anställda inom staten 2023
Källa: SCB
Kvinnor utgör 52% av de anställda. Andelen kvinnliga chefer har ökat kraftigt över tid och de är väl representerade på alla nivåer.
Figur 3: Könsfördelning efter ledningsansvar inom staten 2023
Källa: Partsgemensam statistik från AGV, bearbetad på OFR
Den genomsnittliga månadslönen (heltidsuppräknad) uppgick till 42 700 kr i september 2023. I begreppet ingår såväl fasta som rörliga tillägg.
Kvinnor tjänar i genomsnitt 6% mindre än männen till följd av flertalet relativt lågavlönade och starkt kvinnodominerade yrkesgrupper. Tar vi hänsyn till effekter av yrke, ålder och utbildningsnivå så minskar denna siffra till 3,4%.
Figuren nedan visar löneläget (10e percentilen, medianlönen och 90e percentilen) för de största yrkesgrupperna inom arbetsmarknadssektorn.
Figur 4. Lönespridning för de största yrkesgrupperna inom staten 2023
Källa: SCB
Figur 5 nedan visar den nominella kollektiva löneutvecklingen (ej rensad för inflation) för alla sektorer under den senaste 10-årsperioden.
Figur 5. Nominell kollektiv löneutveckling efter sektor och år
Källa: SCB
Den kollektiva löneutvecklingen anger lönekostnadsökningen. Från ett år till ett annat så går en viss andel relativt högavlönade i pension och en viss andel relativt lågavlönade nyexaminerade anställs, varför den kollektiva löneutvecklingen, allt annat lika, i genomsnitt är lägre än den enskilde individens löneutveckling.
Avtalsutfallet utvärderas i vissa fall genom att mäta löneökningen för s.k. ”identiska individer” – anställda som inte bytt jobb och/eller arbetsgivare från ett år till ett annat, då det är dessa som vanligen omfattas av revisionen. Yrkesgrupper med en brantare lönekurva behöver, allt annat lika, få ett högre utfall mätt på identiska individer än yrkesgrupper med flackare lönekurvor om lönerelationen mellan grupperna ska vara konstant. Även om avtalsutrymmet skulle vara 0% så behöver de enskilda individerna få ett visst påslag för att lönestrukturen ska vara intakt från ett år till ett annat.
För nya på arbetsmarknaden så är löneutvecklingstakten i genomsnitt avsevärt högre än för gruppen som helhet, för att sedan kontinuerligt avta med åldern.
Sedan mitten på 90-talet fram till år 2020 har de anställda i Sverige haft en stark reallöneutveckling. Effekterna av pandemin och kriget mellan Ryssland och Ukraina har dock utraderat omkring 10 års reallöneutveckling.
Figur 6 nedan visar den reala kollektiva löneutvecklingen (rensad för inflation) för alla sektorer under den senaste 10-årsperioden.
Figur 6. Kollektiv reallöneutveckling efter sektor och år, basår 2023
Källa: SCB
Sidansvarig: Mikael Johansson, OFRs statistiker
OFR består av tretton förbund som tillsammans representerar drygt 573 000 medlemmar inom offentlig sektor.